VEDTÆGTER FOR FORENINGEN

Vedtægter for idrætsforening for psykisk sårbare i Holbæk Kommune

Vedtægter for idrætsforening for psykisk sårbare i Holbæk Kommune

§ 1 Navn og hjemsted
Foreningens navn er IF Ryttergården. Foreningen er hjemmehørende i Holbæk Kommune og målrettet borgere i Holbæk og omegnskommuner. Foreningen er stiftet den 30. september 1999.

§ 2 Formål
Foreningens formål er:

At styrke miljøet indenfor idrættens verden, tilbyde og udbyde idræt til psykisk sårbare, ensomme & udsatte i Holbæk kommune.
Tilbyde medlemmer trivsel gennem idrætsaktiviteter at øge medlemmernes fysiske og psykiske velvære samt skabe et socialt og stabilt miljø.
Formålet opnås ved at afholde, og deltage til arrangementer samt igennem kvalificeret træning, turneringer, stævner og andre idrætslige eller sociale arrangementer.

§ 3 Medlemskab af organisation
Foreningen er medlem af Dansk Arbejder Idrætsforbund og er forpligtet til at overholde de til enhver tid gældende regler/Vedtægter/love.

§ 4 Optagelse af medlemmer
Foreningen optager alle, der anerkender dens vedtægter.
Ved indmeldelse skal opgives kontakt oplysninger.

– Optagelse sker ved indbetaling af det fastsatte kontingent.
Eventuel eksklusion af et medlem kan afgøres hvis 2/3 af bestyrelsens medlemmer stemmer herfor. Et ekskluderet medlem kan kræve beslutningen taget op på den efterfølgende ordinære generalforsamling, hvor efter det er generalforsamlingen stemmeberettigede som er beslutningstagende om den fastholdes.

§ 5 Kontingent
Foreningens kontingent fastsættes på ordinære generalforsamling hvert år.
Kontingentet opkræves halvårsvis forud. Det er medlemmers pligt selv at sørge for rettidig indbetaling af kontingent.
Bestyrelsen har dog ret til at eftergive kontingent – såfremt et medlem på grund af særlige årsager ikke er i stand til at betale.

Stk. 5.1 kontingent nedsættelse.
Som træner og bestyrelsesmedlem, er man fritaget for at betale kontingent, og vil derfor ikke modtage opkrævning sammen med de andre medlemmer.

Stk. 5.2 Medlemskab
Der er mulighed for at tegne forskellige medlemskaber:

a. Medlemmer der er aktive idrætsudøvere samt støtte- og kontaktpersoner (i institutionens navn) og med stemmeret ved generalforsamlingen.

b. Medlemmer der ikke er aktive idrætsudøvere, der ønsker at støtte foreningen økonomisk. Medlemmerne har adgang til generalforsamlingen og andre arrangementer, men uden stemmeret.

§ 6 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed, og den er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af 1. kvartal, og der indkaldes til generalforsamling med mindst 21 dages varsel. Forslag, der ønskes behandlet, skal være formanden i hænde senest 8 dage inden generalforsamlingen.

Simpelt flertal er afgørende.
Kun personligt fremmødte medlemmer, der har betalt kontingent inden generalforsamlingen er udmeldt, har stemmeret på generalforsamlingen. Trænere og bestyrelsesmedlemmer er fritaget fra at betale kontingent, men har stadig stemmeret.

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende pkt.:

  1. Valg af dirigent
    1. valg af referent
    2. valg af stemmetællere
  2. Beretning om arbejdet i det forløbne år
  3. Regnskab for det forløbne år
  4. Budget for det kommende år – herunder fastsættelse af kontingent.
  5. Indkomne forslag
  6. Målsætning for kommende idræts år
  7. Valg af bestyrelse, suppleanter, revisor/bilagskontrollanter
  8. Eventuelt

§7 Ekstraordinær generalforsamling
Der kan indkaldes til ekstraordinær generalforsamling når mindst 1/4 af foreningens medlemmer fremsætter en skriftligt begrundet anmodning herom og mindst halvdelen af disse møder frem til generalforsamlingen, eller når et flertal af foreningens bestyrelse finder det nødvendigt. Ønsket om ekstraordinær generalforsamling fremsendes til formanden med angivelse af dagsorden. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest 6 uger efter at begæringen er fremsat og der indkaldes med mindst 14 dages varsel. På den ekstraordinær generalforsamling kan kun den eller de sager behandles, som er bekendtgjort i indkaldelsen.

§ 8 Bestyrelse
Stk. 1: Foreningen varetages af en bestyrelse på mindst 5 personer som vælges på
generalforsamlingen:
· Formand
· Næstformand
· Kasserer
· 2 x Menigt bestyrelsesmedlem
· op til 2 Suppleanter til bestyrelsen

Valget til pladserne i bestyrelsen foregår en ad gangen i ovennævnte rækkefølge – Det er
derfor muligt for det enkelte medlem at stille op til flere pladser, men kun at blive valgt til en post.

Stk. 1b: Formand og Kasserer vælges for en 2-årig periode, således at formandsposten er
på valg i ulige år og kasserer-posten er på valg i lige år. De 4 øvrige pladser vælges for et år ad gangen.

Formand og Kasserer skal være fyldt 18 år og derved juridisk myndig efter dansk lovgivning. Der henstilles til at formand og kasserer ikke har samme bopæl.

Stk. 1c: Bestyrelses medlemmer skal være fyldt 16

Stk. 2: Suppleanten er med til bestyrelsesmøderne, og i tilfælde af at et bestyrelsesmedlem i
utide træder tilbage, vil suppleanten tiltræde hvor den frafaldende bestyrelses medlem
havde position så frem at (§8 Stk. 4) ikke er aktuel.
Suppleanten skal deltage i bestyrelsesmøderne, men har ikke stemmeret til disse møder.

Stk. 3: Bestyrelsen vælges på den årlige generalforsamling, ved afstemning blandt de

fremmødte medlemmer, hvor flertallet afgør hvilken af kandidaterne, der vælges til
indtrædelse i bestyrelsen.
Såfremt nogle ønsker det kan der foretages skriftlig afstemning. Hvis der er et lige antal
stemmer på en kandidat er det formandens stemme der er udslagsgivende.

Stk. 4: Såfremt formand eller kasserer vælger at træde tilbage inden generalforsamlingen
indkaldes der til ekstraordinær generalforsamling, hvor der er valg til den ledige post, for
resten af valgperioden.

Stk. 5: Mistillidsvotum til et bestyrelsesmedlem eller hele bestyrelsen kan stilles af et
enkelt bestyrelsesmedlem eller 1/3 del af foreningens medlemmer. Mistillidsvotummet
afleveres skriftligt til formanden om hvem og hvorfor der er stillet mistillidsvotum til
pågældende person/personer.
Der afholdes ekstraordinær generalforsamling max. 6 uger efter afleveringen.

Stk 5b: Bestyrelsen har til ansvar, at leve op til de ambitioner og visioner der er beskrevet i formålsparagraffen§2.
Stk. 6: Det juridiske ansvar for hele foreningen og dets vedtægter påligger bestyrelsen
som samtidigt er juridisk ansvarlige overfor regnskabet.

Stk. 7: Det forsøges at beslutninger der træffes i bestyrelsen er besluttet på
enstemmighed. I tilfælde hvor der ikke er enighed afgøres det ved stemmeafgivning hvor
flertallet er afgørende. Ved stemmelighed er det formandens stemme der er
udslagsgivende.

Stk. 9: Bestyrelsen kan beslutte at lave er en urafstemning blandt foreningens medlemmer.

Stk. 10: Det er bestyrelsen ansvar og påligges bestyrelsen at informere medlemmerne om bestyrelsesarbejdet.

Stk. 11: Bestyrelsen er ansvarlig for foreningen og dens drift, samt for at hjælpe
arrangørgrupperne med at lave arrangementer efter foreningens formålsparagraf.

Stk. 12: Formanden er ansvarlig for at der afholdes regelmæssige bestyrelsesmøder.
Mindste periode for hvert kvartal, derved 1 møde pr. 3 måned påkrævet som minimum.

Stk. 13: Det daglige arbejde i foreningen er ulønnet

Stk. 14. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen der består af 5 medlemmer, er beslutningsdygtig når mindst 3 medlemmer er til stede.
Foreningen tegnes af formand, kasserer og en evt. koordinator/idrætsmedarbejder. Bestyrelsen kan tildele/fratage en koordinator/idrætsmedarbejder tegningsret.

Stk 15. Regnskabsåret følger kalenderåret. Bestyrelsen skal inden 1. februar afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr. 31. december til revisorer/bilagskontrollanter. Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorernes/bilagskontrollanternes underskrift.

Stk 16. Til den årlige Idræt festival for sindet, afholdt af DAI. Betaler foreningen for formandens billet. Skulle formanden ikke vælge at deltage, vil betaling gå til et andet bestyrelsesmedlem der ønsker at deltage.

§ 9 Udvalg
Bestyrelsen kan efter behov nedsætte udvalg.

§ 10 Revision
Revisorerne/bilagskontrollanterne skal mindst 1 gang om året og senest 3 uger før Generalforsamlingen gennemgå det samlede regnskab og kontrollerer at beholdningen er til stede. Regnskab og status skal forsynes med en påtegning. Revisorerne/bilagskontrollanterne har til enhver tid adgang til at efterse regnskabsmateriale og beholdning.

§ 11 Udmeldelse
Udmeldelse af foreningen skal så vidt som muligt, ske skriftligt og over Ryttergårdens mail.

§ 12 Opløsning
Beslutning om foreningens opløsning kan kun tages på en – i dette øjemed særlig indkaldt – ekstraordinær generalforsamling. For at kunne beslutte at opløse foreningen kræves det at mindst halvdelen af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og heraf skal mindst 3/4 af de afgivne stemmer være for forslaget.

Opnås et sådant flertal på en ikke beslutningsdygtig generalforsamling indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutningen kan træffes med 3/4 af de afgivne stemmer, uanset hvor mange stemmeberettigede medlemmer, der er mødt frem.

I tilfælde af foreningens opløsning tilfalder foreningens eventuelle formue og driftsaktiver, herunder evt. fast ejendom og løsøre: anden forening af almennyttigt formål i Holbæk Kommune.